Vælg en side

MINDFULNESS FOR BØRN

Kurset indeholder

  • informations møde for forældre
  • et super forløb hvor dit barn lærer sig selv at kende
  • lukket facebook gruppe for forældre, med updates og sparring fra os
  • en CD med guidede øvelser til dit barn – og måske flere i familien

Sted:

Favrskov Erhvervscenter, Bogøvej 15, 8382 Hinnerup

Næste sæson

Informations møde Mandag den 2. februar 2015 kl. 19:00

Forløber herefter hver tirsdag i 8 uger, minus uge 7

kl. 18:00 for de 6-9 årige
kl. 19:00 for de 10-12 årige

PRIS 1799,-

Er du interesseret så kontakt mig her

Børn er som regel rigtig gode til at være til stede i øjeblikket og i tæt kontakt med sine sanser og følelser

Alligevel kan hverdagen med mange indtryk og stimuli, og nu også med en længere skoledag, udfordre barnets evne til at være til stede fra øjeblik til øjeblik.
Når man mister evnen til det, kan det blive svært at trives og være glad. Børn har brug for den direkte forbindelse til øjeblikket her og nu – har de ikke den, kan de begynde at udvise mistrivsel, som eks. kan vise sig som ondt i maven, ulyst, angst, vrede, nedtrykthed, hovedpine, forvirring og mange andre ting.
Alle disse symptomer kan i sig selv også være med til at udfordre barnets tilstedeværelse her og nu, og barnet kan bevæge sig ind i en spiral af mistrivsel. Dette kan forvrænge barnets oplevelse af sig selv og omverdenen. Det begrænser handlefriheden og følelserne kan munde ud i automatiserede negative tanker og handlinger. Hvis man kan lære at anerkende sine tanker, følelser og kropslige oplevelser, som det de er, nemlig tilstande og ikke nødvendigves virkelighed, så er der grundlag for at vælge, hvad man vil reagere på og hvordan. Det handler om at styre sin opmærksomhed. Og det er et nøglebegreb i mindfulness: At øve sig på at styre sin opmærksomhed, via vejrtrækningen.

Til at hjælpe mig med disse hold, har jeg indkaldt en særlig dame med særlige kompetencer omkring mindfulness og børn. Hun hedder Louise, og hende kan du læse mere om her.

På mine hold kan du forvente

Jeg sætter gang i en proces, som kan støtte og hjælpe barnet hen imod bedre trivsel. Det er med mindfulness som med stort set alt andet: Det skal trænes. Ligesom man eksempelvis går til musik en gang om ugen og træner noderne og melodierne derhjemme, vil man på mine hold gå til mindfulness en gang om ugen og træne øvelserne derhjemme. Til dette formål vil I som forældre få udleveret en CD med guidede øvelser, som barnet og I med stor fordel kan praktisere derhjemme, hvis barnet har lyst. Det er vigtigt, at træningen er lystbetonet og aldrig får karakter af lektier og pligt.
Barnet vil hos mig lære at træne mindfulness hvor som helst og når som helst: På cykelturen, mens der tømmes opvaskemaskine, under bruseren osv. osv.

Barnet lærer at børnemeditere på egen hånd

Det primære fokus vil altid være vejrtrækning, og det trænes gennem bevægelsesmeditationer, leg, sanseoplevelser og børneyoga.
Gennem disse øvelser vil barnet opnå et dybere kendskab til sig selv. Når man lærer at kende sig selv, bliver det nemmere at hjælpe sig selv.
Mindfulness er hverken behandling eller terapi, men det er for alle drenge og piger, som gerne vil have det godt med sig selv og være glade i hverdagen.